A. C. SwinburneA・C・スウィンバーン / 1837-1909

イングランドの詩人。ロンドンに生まれるが、南部イギリス海峡にあるワイト島 (the Isle of Wight) で育ち、夏休みは、第6代準男爵サー・ジョン・エドワード・スウィンバーン (Sir John Edward Swinburne, 6th Baronet, 1762-1860) の屋敷 (Capheaton Hall) がある北東部のノーサンバーランド (Northumberland) で過ごした。後年の詩人の伝承バラッドに対する強い興味とバラッドの言語(主として方言)の習得には、このノーサンバーランドで過ごした日々が深く関わっ ていることは確かだろう。彼はこの地を自らの故郷と思うほどに思い入れが強 く、その感情は “Northumberland” その他の詩でうたわれている。スウィンバーンの作品の中では、Poems and Balladsと題する詩集が3回 (1866年、78年、89年) にわたって出版されているが、特にその最初の詩集には “Dolores” や “Hymn to Proserpine” その他の、被虐性愛や魔性の女、キリスト教否定など、物議を醸した作品も数多く含まれている。

 

スウィンバーンは生前、伝承バラッドの編集に強い意欲を持っていたが完成を見ず、死後、1925年にウィリアム・A・マッキネス (William A. MacInnes) によってバラッドの編纂集が出版された。それは Ballads of the English Border の 第1部に当たるものであり、第2部と第3部は詩人のバラッド摸倣詩が収められている。第1部は23篇から成り、各篇には詩人が既存の版にどのような修正 を施したかなどについての註を付している。編者マッキネスは詩人の編集問題について、次のような率直なコメントを寄せている。

 

From 1858 onwards, Swinburne had the definite aim in view of re-writing certain ballads and here he utilised every available version and shred of a theme. By skilful interpolation of stanzas from various renderings and by adding or substituting his own interpretation when necessary, he succeeded in reconstructing a number of ballads which could easily deceive the most sceptical critic of their authenticity. [A. C. Swinburne, Ballads of the English Border, ed. William A. MacInnes (London, 1925) viii]

 

伝承バラッド編集をめぐるこの普遍的な問題はともかくとして、スウィンバーンがハーディ (Thomas Hardy, 1840-1928)、キプリング (Rudyard Kipling, 1865-1936) と並んでバラッド詩を最も多く書き残した詩人であるという事実は看過できない。

 

下記作品リストの9番 “Duriesdyke” と18番 “Lady Maisie’s Bairn” は、もともと連続する一つの作品として20代に書かれたものであったが、死後出版された Posthumous Poems (1917) において二つの作品として分離された。(M. Y.)

English poet, born in London. He grew up on the Isle of Wight, and spent summer holidays at Capheaton Hall in Northumberland, the house of his grandfather, Sir John Edward Swinburne, 6th Baronet (1762-1860). There is no doubt that the poet’s strong interest in the traditional ballad and his mastery of the ballad language was nurtured by this time in Northumberland, which he considered to be his native county; his intense emotional attachment is reflected in “Northumberland” and other poems. Among his works are a three-volume series, Poems and Ballads (1866, 1878, and 1889), the first of which, in particular, contains his best as well as the most notorious poems, works which focus on masochism, the femme fatale, and repudiation of Christianity, as in “Dolores” and “Hymn to Proserpine”.

 

Swinburne’s unfinished edition of traditional ballads was published in 1925 by William A. MacInnes as Part I of Ballads of the English Border, Parts II and III being the poet’s own imitations based on tradition. Part I consists of 23 pieces, to each of which the poet attached a note, indicating how he collated the existing versions and how often he interpolated his own creations. MacInnes makes an explicit reference to Swinburne’s editorial involvement: “From 1858 onwards, Swinburne had the definite aim in view of re-writing certain ballads and here he utilised every available version and shred of a theme. By skilful interpolation of stanzas from various renderings and by adding or substituting his own interpretation when necessary, he succeeded in reconstructing a number of ballads which could easily deceive the most sceptical critic of their authenticity” [A. C. Swinburne, Ballads of the English Border, ed. William A. MacInnes (London, 1925) viii]. However that may be, Swinburne is one of the most prolific literary balladists in history, the others being Thomas Hardy (1840-1928) and Rudyard Kipling (1865-1936).  

 

‘9. Duriesdyke’ and ’18. Lady Maisie’s Bairn’ listed below were originally written as one sequence in his twenties, but they were separated as independent in the Posthumous Poems (1917).     (M. Y.)

原詩(PDF)

  • 1. After Death
  • 2. The Bloody Son
  • 3. A Ballad of Burdens
  • 4. The Ballad of Dead Men’s Bay
  • 5. Border Ballad
  • 6. The Bride’s Tragedy
  • 7. The Brothers
  • 8. Burd Margaret
  • 9. Duriesdyke
  • 10. The Earl of Mar’s Daughter
  • 11. Earl Robert
  • 12. A Fragment of a Border Ballad
  • 13. A Jacobite’s Exile
  • 14. A Jacobite’s Farewell
  • 15. The King’s Ae Son
  • 16. The King’s Daughter
  • 17. Lady Isabel
  • 18. Lady Maisie’s Bairn
  • 19. Lord Scales
  • 20. Lord Soulis
  • 21. A Lyke-Wake Song
  • 22. May Janet
  • 23. A Reiver’s Neck Verse
  • 24. The Sea-Swallows
  • 25. The Tyneside Widow
  • 26. Wearieswa
  • 27. The Weary Wedding
  • 28. Westland Well
  • 29. The Winds
  • 30. The Witch-Mother
  • 31. The Worm of Spindlestonheugh

訳詩(PDF)

  • 1. 死んだ後
  • 9. デュアリスダイク
  • 18. メイズィーの赤ん坊
  • 22. メイ・ジャネット

原詩出典

* Poetical Works. The Complete Works of Algernon Charles Swinburne. Ed. Sir Edmund Gosse and Thomas James Wise. 3 vols. London: William Heinemann, 1925.
* Ballads of the English Border. Ed. with Introduction, Glossary and Notes by William A. MacInnes. London: William Heinemann, 1925.