Robert Bridgesロバート・ブリッジズ / 1844-1930
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詩人 A〜C 1800年〜1859年 翻訳作品 詩人 A〜Cイングランドの詩人。1844年10月23日、ケント州に生まれる。オックスフォード大学イートン・カレッジとコー パスクリスティ・カレッジで教育を受け、その後、聖バルトロメオ病院で医学を学ぶ。1881年までは内科医としていくつかの病院に勤務した。82年に肺の 病に罹って退職し、文筆活動に専念した。84年に結婚した後、イングランド南部のバークシア (Berkshire) のヤッタンダン (Yattendon) やオックスフォードのボアズ・ヒル (Boars Hill) で人里離れて暮らした。ブリッジズは賛美歌創作にも大きな貢献をなしたが、1899年の『ヤッタンダン賛美歌集』(Yattendon Hymnal ) は彼の住んだ土地の名前からとられている。コーパスクリスティ・カレッジではホプキンズ (Gerard Manley Hopkins, 1844-89) と出会い、ホプキンズはブリッジズの親しい、また影響力の強い友人となった。ホプキンズの詩人としての名声が確立したのは、ブリッジズがホプキンズの死後の1918年に彼の詩集を出版したことによる。ブリッジズは1893年に大きな反響を呼んだ『ミルトンの韻律学』(Milton’s Prosody) を書いた。その中でブリッジズはミルトンの『闘士サムソン』(Samson Agonistes, 1671) の韻律を精査し、ミルトンは、12音節となる行では、6番目の音節での行中休止、それはアレキサンダー格の詩行を半行ずつ2つに分ける役目をし ているのだが、その行中休止を避けているということに気付いた。韻律についてのこのようなブリッジズの試行錯誤は「ネオ・ミルトニクス」または「ルース・ アレキサンドリン」という韻律として実現された。「ネオ・ミルトニクス」とは12音節の詩行に不規則な間隔で6つの強勢が置かれる韻律である。ブリッジズ は「韻律の美しさは意味や用語に従う永遠の自由があることだ」と語っている。ブリッジズはこの韻律を『美の誓約書』(The Testament of Beauty, 1929) で用いた。この詩集によってメリット勲章を授けられた。1913年桂冠詩人。1930年4月21日死去。 (H. N.)
English poet. Born on October 23, 1844 in Kent. Educated at Eaton College and Corpus Christi College, Oxford, and then studied medicine at St. Bartholomew’s Hospital. He continued to work for various hospitals as a physician until 1881. Because of lung disease he retired and started to devote himself to writing in 1882. After getting married in 1884, he spent a life in rural seclusion at Yattendon, Berkshire, and at Boars Hill, Oxford. He made an important contribution to hymnody, and published Yattendon Hymnal (1899). At Corpus Christi College he met Gerard Manley Hopkins (1844-89), who became a close and influential friend of his. Hopkins owes his fame to Bridges’ posthumous publication of his verse in 1918. Bridges wrote the influential essay Milton’s Prosody in 1893 in which he examined the meter of Samson Agonistes (1671), and noticed that in the occasional twelve-syllable lines Milton avoided the sixth-syllable caesura that usually divides the Alexandrine into hemistichs. His efforts on prosody were embodied as ‘neo-Miltonics’ or ‘loose Alexandrines’. The ‘neo-Miltonics’ adopt as a norm a twelve-syllable line with six rather irregularly spaced stresses. Bridges says the beauty of the meter is in its perpetual freedom to obey the sense and diction. He employed ‘neo-Miltonics’ in The Testament of Beauty (1929), for which he received the Order of Merit. The Poet Laureate in 1913. Died on April 21, 1930. (H. N.)
原詩(PDF)
論文/研究ノート
原詩出典
* Poetical Works of Robert Bridges. Oxford UP, 1912.