W. H. AudenW・H・オーデン / 1907-73

イングランド、ヨーク生まれのアメリカの詩人。オックスフォード大学在学中から、 マクニース (Louis MacNeice, 1907-63)、デイ=ルイス (Cecil Day-Lewis, 1904-72)、スペンダー (Stephen Spender, 1909-95) ら若き左翼詩人たちのリーダー的存在となった。1939年にアメリカに渡り、46年にアメリカの市民権を得る。56年、オックスフォード 大学詩学教授。73年9月28日、講演先のウィーンで心臓発作のために客死する。

 

オーデンは、もっとも影響力のあった20世紀作家の一人と言われている。第1詩集 Poems がエリオット (T. S. Eliot, 1888-1965)  に認められて、1930年にフェイバー・アンド・フェイバー社から出版された。以後、非常に幅広い分野で精力的な創作活動を展開した。例えば、イシャウッド (Christopher Isherwood, 1904-86) との共作劇 The Dog beneath the Skin (1935)、マクニースとのアイスランド旅行の紀行文 Letters from Iceland (1937)、自らが編纂した The Oxford Book of Light Verse (1938)、孤立した現代人を描いた長編劇詩 The Age of Anxiety: A Baroque Eclogue (1948)、T・S・エリオット記念講演集 Secondary Worlds (1968) などから、ストラビンスキー (Igor Fyodorovich Stravinsky, 1882-1971) のオペラ The Rake’s Progress (1951) のためのリブレットに至るまで、あらゆる分野に渡るものである。“As I Walked Out One Evening” (1937) や “Miss Gee” (1937) を含めたオーデンのすべてのバラッド詩も、伝統的な韻律と現代的な技法と言葉を巧みに組み合わせて、現代の政治的、心理的、宗教的テーマを見 事に表現しきる彼の熟達した力量を遺憾無く発揮した好例である。(M. Y.)

 Anglo-American poet, born in York, England. While still at Christ Church, Oxford, he became the leader of a group of young left-wing poets. Among his contemporaries were Louis MacNeice (1907-63), Cecil Day-Lewis (1904-72), and Stephen Spender (1909-95). In 1939 he left Europe for America, and in 1946 became a US citizen. In 1956 he was elected professor of poetry at Oxford. He died of heart attack on the 28th September, 1973, in Vienna, Austria, where he was staying for a public lecture.

 

Auden was regarded as one of the most influential writers of the twentieth century. His first volume of poetry, Poems (1930), was accepted by T. S. Eliot for publication by Faber and Faber. Subsequently, he showed a wide variety of creative concerns, including The Dog beneath the Skin (1935), a play with Christopher Isherwood (1904-86), Letters from Iceland (1937), produced after a visit to Iceland with MacNeice, The Oxford Book of Light Verse (1938) edited by himself, The Age of Anxiety: A Baroque Eclogue (1948), a long dramatic poem, reflecting man’s isolation, Secondary Worlds (1968, T. S. Eliot Memorial Lectures), and opera librettos for Igor Fyodorovich Stravinsky’s The Rake’s Progress (1951). Auden’s literary ballads, including “As I Walked Out One Evening” and “Miss Gee”, are all good examples of his mastery of verse form, which combined traditional and modern styles of language and technique for political, psychological, and religious subjects.  (M. Y.)

原詩(PDF)

  • 1. As I Walked Out One Evening
  • 2. The Ballad of Barnaby
  • 3. Miss Gee
  • 4. "O the valley in the summer where I and my John"
  • 5. O What Is That Sound
  • 6. Victor

訳詩(PDF)

  • 1. ある日の夕方 散歩に出かけ
  • 2. バーナビーの物語(バラッド)
  • 3. ミス・ジー
  • 4. 「ああ 夏の渓谷をわたしと恋人ジョンは」
  • 5. あの音は何
  • 6. ヴィクター

原詩出典

 W. H. Auden: Collected Poems. Ed. Edward Mendelson. Franklin Center, PA: The Franklin Library, 1976.