W. S. GilbertW・S・ギルバート / 1836-1911

イングランドの劇作家、台本作家、詩人、挿絵画家。1836年11月18日にロンドンに生まれる。おそらく2、3歳くらいの幼い頃、ギルバートは両親と旅 行中に誘拐された経験があり、英貨25ポンドと引き換えに両親の元に戻ってきたことがあるという。ギルバートは、このような人生における様々な風変わりな 出来事を、後に戯画の主題とし、劇作の構想にするなど、その独特の「めちゃくちゃ (topsy-turvy)」スタイルとして発展させていく。またギルバートは、子供時代の愛称「バブ」さえも詩集のタイトルにしたり、挿絵のサインに用いたりしている。

 

フランスのブーローニュにある学校に通い、ロンドンのウェスタン・グラマー・スクール、グレート・イーリング・スクールを経て、1853年にロンドン大 学キングズ・カレッジに入学。芸術や文学、執筆に関心を抱くとともに、軍隊にも興味を持ち、英国陸軍砲兵隊への入隊を考えるが、クリミア戦争終結に伴い断念。しかし、この頃の関心は後のギルバートの作品に影響を与えることとなる。

 

1863年に弁護士となるが成功せず、一方、61年から71年にかけては専ら劇評や挿絵つきのコミック詩を定期的にユーモア雑誌 Fun に載せることになり、また時には PunchIllustrated Times などに寄稿している。これら風刺の効いたユーモラスな詩は広く読まれ、69年に44編中34編が自らの挿絵付きで詩集『バブ・バラッド』(The ‘Bab’ Ballads) として出版される。72年には35編がすべて挿絵つきで『モア・バブ・バラッド』(More ‘Bab’ Ballads) として、また76年には “Etiquette” を含む50編の彼のお気に入りの詩が 『バブ・バラッド50編』(Fifty ‘Bab’ Ballads)として出版される。

 

1871年から96年にかけて、「ギルバート・アンド・サリヴァン」のコンビでコミック・オペラ14作品を制作し、このうち13の軽喜劇は「サヴォイ・オ ペラ」(‘Savoy Operas’) と呼ばれ、ギルバートはその台本作者として全英で人気を博した。最も人気があった『軍艦ピナフォー』(HMS Pinafor ; オペラ・コミックにて1878年5月25日初演)、子供の頃の誘拐経験を利用した『ペンザンスの海賊』(The Pirates of Penzance ; ニューヨークのフィフス・アヴェニュー・シアターにて1879年12月31日初演)、日本を舞台にした『ミカド』(The Mikado ; サヴォイ・シアターにて1885年3月14日初演) などが有名。

 

1891年、これら「サヴォイ・オペラ」から69編の詩を抜粋し、それぞれタイトルをつけ、変更を加えて、『サヴォイヤードの歌』(Songs of a Savoyard) として出版。ギルバートはこれらを「サヴォイ・バラッド」(The Savoy Ballads) と呼ぶことも考えていたようである。 (N. M.)

English dramatist, librettist, poet and illustrator, born on 18 November 1836 in London. While travelling with his parents, Gilbert, supposedly at the age of two or three, was kidnapped and redeemed for the equivalent of twenty-five pounds sterling. Such strange experiences provided the basic ingredients of his later drawings or comic operas, and developed into his unique ‘topsy-turvy’ style. He also used his childhood nickname ‘Bab’ in the titles of his ballad collections and signed his drawings ‘Bab’ regularly.

 

Gilbert went to school in Boulogne, France, and attended Western Grammar School at Brompton, London, and the prestigious Great Ealing School. In 1853, he entered King’s College, London, and began to be actively involved in art, literature and writing. At the same time, he became interested in the army and attempted to enter the Royal Artillery with the aim of going to the Crimea, but the end of the war compelled him to give up starting a military career. His interest in military affairs is reflected later in his work.

 

In 1863, he was called to the bar and joined the northern circuit, but without much success. However, he became a regular contributor to a comic journal, Fun, in 1861, and for ten years he wrote articles as a drama critic and comic ballads accompanied by his own drawings. He occasionally contributed to Punch and the Illustrated Times. These satirical and humorous verses soon gained wide popularity, and forty-four of them (thirty-four of them illustrated) were selected and published as the first of his ballad collections, The ‘Bab’ Ballads, in 1869. The second volume, More ‘Bab’ Ballads, appeared in 1872, including thirty-five ballads (all illustrated), and fifty of his own favorites appeared in the collection Fifty ‘Bab’ Ballads in 1876, including “Etiquette”.

 

From 1871 to 1896, Gilbert produced fourteen comic operas in collaboration with Sir Arthur Sullivan, of which thirteen were called ‘Savoy Operas’, and enjoyed great success throughout England. The most successful include HMS Pinafore (Opera Comique, 25 May 1878), one of the most popular comic operas, The Pirates of Penzance (Fifth Avenue Theatre, New York, 31 December 1879) which reflects the abduction of ‘Bab’, and The Mikado (Savoy Theatre, 14 March 1885) which has its setting in Japan.

 

In 1891, Gilbert excerpted sixty-nine lyrics from the Savoy Operas, each with a new title and some with slight revisions, and he published them as Songs of a Savoyard. He seemed to have also considered calling the volume The Savoy Ballads.    (N. M.)

原詩(PDF)

  • 1. Ellen McJones Aberdeen
  • 2. Emily, John, James, and I
  • 3. Etiquette
  • 4. General John
  • 5. Gentle Alice Brown
  • 6. Sir Guy the Crusader
  • 7. The Story of Prince Agib
  • 8. The Yarn of the “Nancy Bell”

原詩出典

* The “Bab” Ballads. With Illustrations by the Author. London: George Routledge & Sons, 1870.
* Fifty ‘Bab’ Ballads: Much Sound and Little Sense. London: George Routledge and Sons, 1887.
* Fifty ‘Bab’ Ballads: Much Sound and Little Sense. London: George Routledge and Sons, 1889.