John Betjemanジョン・ベッチェマン / 1906-84

イングランド詩人。1906年8月28日、ロンドンのハイゲイト (Highgate) に生まれる。ベッチェマン家は数世代にわたって家具を製造していた。ベッチェマンという姓には元々は ‘n’ が2つ付いていたが (‘Betjemann’)、ドイツ姓だと思われない用心に、第1次世界大戦中にジョン・ベッチェマンは2つ目の ‘n’ を落として表記した。オックスフォード大学モードリン・カレッジで学び、そこで詩人のオーデ ン (W. H. Auden, 1907-73) やマクニース (Louis MacNeice, 1907-63) と出会う。学位をとらずに退学し、短期間教師として働いた後に、さまざまな分野での文筆活動に入った。1931年には雑誌『建築評論』(Architectural Review) に寄稿し、また初の詩集『シオンの山』(Mount Zion) を出版した。詩集の出版は以後も続き、『滴り続ける露:ブルジョアの詩』(Continual Dew: A Little Book of Bourgeois Verse, 1937)、『古い鐘楼に新しい鐘撞き』(New Bats in Old Belfries, 1945)、大成功をおさめた『選集』(Collected Poems, 1958)、無韻詩による自伝『鐘に呼ばれて』(Summoned by Bells, 1960) などの詩集がある。

 

ベッチェマンの詩は広い人気を博した。彼の詩はウィットに富み、都会的で、辛辣で、軽みがあり、風習喜劇的でもあり、地名や現代風の比喩がふんだんに用いられ ている。しかし、こういった特色の根底にあるものは、憂い、恐怖、宗教的希望である。ラーキン (Philip Larkin, 1922-85) はベッチェマンの詳細な人間観察を次のように賞賛した。「目がくらむようなごちゃごちゃとした作品の中に描かれた様々の矛盾する衝動を貫いて、強くて丈夫な糸が通っている。その糸は、ベッチェマンが全く純粋で何の誇張もなく、人間の魅力に取り憑かれていることを示すものである。」[The Penguin Book of Contemporary Verse, ed. Kenneth Allott (1950; 2nd ed. 1962) 176]  フリードマン (Albert B. Friedman) はThe Ballad Revival: Studies in the Influence of Popular on Sophisticated Poetry (U of Chicago, 1961) の中で、ベッチェマンを皮肉なバラッドの巨匠と呼んでいる。「ストリート・ソングとロングフェローを矮小化したような狂詩のリズムが何度も繰り返されて、 風変わりな面白さが醸し出されている。・・・もちろんこれはトマス・フッドの喜劇的手法である。」(342頁)

 

1969年にナイト爵に叙せられる。72年に桂冠詩人。84年5月19日死去。 (H. N.)

English poet. Born on August 28, 1906 in Highgate, London. His family had been cabinetmakers for several generations. The name Betjeman was originally ‘Betjemann’ with two ‘n’s, but during World War I John Betjeman dropped the second ‘n’ lest the name be considered German. Educated at Magdalen College, Oxford, where he met W. H. Auden (1907-73) and Louis MacNeice (1907-63). Left Oxford without taking a degree. After working as a schoolmaster for a short while, he started writing on various subjects. In 1931 he wrote for Architectural Review, and published his first verse collection, Mount Zion. He continued to publish several collections of verse; Continual Dew: A Little Book of Bourgeois Verse (1937), New Bats in Old Belfries (1945), the extremely successful Collected Poems (1958), a blank verse autobiography Summoned by Bells (1960), etc.

 

His poetry had a wide public appeal. It is witty, urbane, and satiric. It has a light touch, incorporating comedy of manners, place names, and numerous contemporary allusions. Beneath such features, however, there are melancholy, fear, and religious hope. Philip Larkin (1922-85) praised Betjeman’s detailed observation of human beings: “The strongest and most enduring thread that runs through the contradictions of impulse in this puzzling dazzling body of work is a quite unfeigned and uninflated fascination by human beings.” [The Penguin Book of Contemporary Verse, ed. Kenneth Allott (1950; 2nd ed. 1962) 176]

 

Albert B. Friedman in The Ballad Revival: Studies in the Influence of Popular on Sophisticated Poetry (U of Chicago, 1961) calls Betjeman the master of the ironical ballad: “The ostinato set up by the rhythms of street songs and Longfellow-reduced-to-doggerel creates an atmosphere of delightful quaintness. . . . This, of course, had been the comic strategy of Thomas Hood” (342).

 

Knighted in 1969. Appointed Poet Laureate in 1972. Died on 19 May 1984.  (H. N.)

原詩(PDF)

  • 1. The Arrest of Oscar Wilde at the Cadogan Hotel
  • 2. Death in Leamington
  • 3. Exeter
  • 4. A Subaltern’s Love-song
  • 5. A Shropshire Lad

訳詩(PDF)

  • 1. カドガンホテルでのオスカー・ワイルド逮捕劇
  • 2. レミントンの女の死
  • 3. エクセター
  • 4. 準大尉の恋歌

原詩出典

* John Betjeman’s Collected Poems. Enlarged Ed. Compiled with an Introduction by the Earl of Birkenhead. London: John Murray, 1970.
* Collected Poems. Introduction by Andrew Motion. John Murray, 2006.